dinsdag 5 juni 2012

Notarissen: nog een club van graaiers

Eerdere jaren had de burger kennisgemaakt met de graaiersmentaliteit van de verzekeraars (woekerpolissen) en de banken (zoals de rommelhypotheken). Maar de burger is nog niet af van de jungle vol graaiers.

Gisteren kwam naar boven dat er nog een graaiersclub actief is: die van de notarissen. Jaar in jaar uit hebben deze vampiers met hun wanpraktijken huisgehouden, maar nu zijn ze tegen de lamp gelopen.

Deze schurken blijken de burger die in problemen komt met afbetalen van de hypotheek, compleet uit te zuigen.
Wanneer je je baan kwijtraakt (in huidige economische crisis schering en inslag) of ziek raakt, kun je door het wegvallen van (deel van) je inkomen moeilijker voldoen aan de aflossing van je hypotheek. Op een gegeven moment vindt er dan een gedwongen verkoop plaats (executieverkoop). Een soort veiling waar geïnteresseerden een bod kunnen op je huis die je kwijtraakt. Notarissen zorgen voor het officiële papierwerk. Voor hun inspanningen krijgen ze een deel van de opbrengsten van de verkoop. En daar zien we hun asociale mentaliteit bovenkomen.

Van notarissen verwacht je eerlijkheid, fatsoen en zulks. Ze zien ook als zodanig uit, vooral door hun nette pakken. Maar zoals al die bankiers die met hun uiterlijk degelijk overkomen, zit er onder dat allemaal een aasgier/vampier/(vul zelf verder in) verscholen.


Zeg zelf, zien deze notarissen uit als criminelen?

Tijdens zo'n veiling proberen ze op zoveel mogelijk manieren de burger in problemen een poot uit te draaien. Het meest schrijnende voorbeeld van hun vampierpraktijken is het volgende:
Wanneer bij een veiling meerdere huizen worden verkocht, berekenen ze voor elk huis (= elke persoon die zijn huis kwijt raakt) de volle kosten van de veilingzaal, de kosten van advertenties, enzovoorts.
Voorbeeld:
Er worden 10 huizen aangeboden tijdens de veiling. De kosten van zaalverhuur, advertenties en andere zaken zijn bijvoorbeeld € 25.000. Bij afrekening met de betrokkenen die hun huizen kwijtraakten, krijgt elke persoon een extra kostenpost van € 25.000 op hun bord. Terwijl ze in feite slechts € 2.500 in rekening hadden mogen brengen. Dit zijn simpele berekeningen die elke middelbaar schoolleerling kan maken.

Onbegrijpelijk is dat deze graaiers jarenlang ongestoord met hun oplichterspraktijken hebben kunnen doorgaan. Nu komt iedereen in beweging tegen deze club, er wordt ook gewerkt aan wetgeving tegen deze streken van de notarissen.

Veel te laat natuurlijk. Maar ook onvolledig en ontoereikend.
Deze oplichters hebben jarenlang met oneerlijke praktijken hun zakken gevuld. Dat geld moeten ze teruggeven aan de slachtoffers. Er moet een fonds komen waar de notarissen een geschat deel van het binnengesleepte geld moeten terugstorten.
Alle mensen die hun huizen gedwongen hadden moeten afstaan kunnen dan bij die fonds een teruggave aanvragen. Op deze manier kunnen de gedupeerden, zoals de slachtoffers van de woekerpolissen, hun schade gecompenseerd krijgen.

Enkele links om een indruk van deze graaierspraktijken te krijgen:
http://www.nu.nl/politiek/2827576/opstelten-gelast-onderzoek-notariskosten.html
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/145303/Restschuld_na_executieveiling_hoger_door_notariskosten.html
http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen/binnenland/11155339/Notariskosten-bij-executieveiling-te-hoog-.ece

Geen opmerkingen:

Een reactie posten