woensdag 2 mei 2012

Palestijnen als dieren afmaken

Het Israëlische leger viel in december 2008 de openluchtgevangenis genaamd Gaza binnen. Bij deze aanval vond er een omvangrijke massamoord op Palestijnen plaats. Honderden vrouwen en kinderen werden omgebracht alsof ze dieren waren.

Dit leger heeft geen verantwoording voor al deze moorden afgelegd. Er is wel met “onderzoeken“ gedaan alsof, maar geen enkele ervan heeft geleid tot vervolging van de daders.

Eén zo’n nep-onderzoek betreft de moordpartij op de familie Samouni. Deze familie werd op last van de soldaten in een huis gedreven en er gedwongen te verblijven. Na één dag volgde er een bombardement van het huis door het Israëlische leger. Daarbij vielen 21 doden, de meesten vrouwen en kinderen.

In de zomer van 2006 waren dezelfde taferelen te zien geweest met de bombardementen in Zuid-Libanon, bijna 1.000 burgers vielen door Israëlisch geweld (de Hezbollah van Libanon stond er sterker voor dan de Palestijnen van Gaza, daarom lukte het hen om Israël ook toe te takelen).

Israël heeft geen besef dat het verkeerd bezig is met deze praktijken. Zolang deze jongen natie dat niet doorziet, zal het deze misdaden blijven herhalen. En haar bestaansrecht daarmee ook ondergraven.
Het feit dat een organisatie als B’Tselem deze misdaden vastlegt en veroordeelt, geeft desondanks aan dat er in Israël mensen zijn die beseffen dat wat Israël doet fout is.

(Ik heb geen problemen mee dat een staat zich verdedigt tegen zijn vijanden. Maar je reactie dient binnen de perken te blijven. Dat betekent dat je geen huizen met burgers erin plat gooit, of scholen aanvalt, enzovoorts.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten